Kaikki mitä tehdään, palvelee asiakasta entistä paremmin
Silmusalaatin perustaja Samuli Laurikainen on saanut yrittäjän geenit jo syntymässään. Ensimmäisen kerran hän kertoi aikovansa yrittäjäksi jo 7 -vuotiaana eräässä lehtihaastattelussa. Ala kylläkin oli silloin vielä epäselvä.
”Lapsuus meni kotitilalla majoja rakennellen ja tilan töihin osallistuen. Tekemistä piisasi joka päivälle ja vasta vähän isompana heräsi siihen, että työelämässä on olemassa sellainenkin asia kuin loma”, Samuli kuvaa elämää lapsuudessa.
Työnteon eetos tarttui tilatöissä, jossa eläimiä ei voinut jättää ruokkimatta ja kaatunut viljalasti piti vain nöyrästi lapioida takaisin lavalle. Välissä oli myös maataloudessa vierailevia katovuosia, jotka opettivat ajattelemaan asioita seuraavaa askelta pidemmälle.
Yliopiston kautta yrittäjäksi
Yliopiston käytyään, Samuli halusi ostaa valmiin firman. Toimialalla ei siinä vaiheessa ollut niin väliä, jos yritys vain olisi ollut riittävän hyvässä kunnossa ja hinta linjassa.
”Sellaista on pahuksen vaikea löytää. Yrittäjä kun haluaa myydä yrityksen mukana tunnetta, jolla on hänen mielestään rahallista arvoa, mutta yrityksen ostajalle se arvo on paljon pienempi kuin yrittäjän oma käsitys”, Samuli kuvaa kokemuksiaan kymmenistä neuvotteluista viiden vuoden ajalta.
Lopulta useamman Excel -harjoituksen ja ahkeran vähittäiskaupan tutkimisen jälkeen syntyi idea Silmusalaatista. Brändätystä ja teollisesti tuotetusta luomutuottesta.
”Suomessa ei ole hedelmä- ja vihannespuolella muuta vahvaa ympärivuotista brändiä kuin Chiquita. Laadukkaita, paikallisia sesonkituotteita kyllä löytyy, mutta kaikkina vuodenaikoina myytäviä ja suuren yleisön tuntemia ja suosimia brändejä ei löydy”
Kasvisruoka, luomu ja uudet makumaailmat ovat niitä trendejä, joista Silmusalaatin lopullinen liikeidea sai tuulta alleen. Kun yritys vihdoin perustettiin, saatiin tuotantolaitos pystyyn ja ensimmäinen myyntierä kauppaan 1,5 kuukaudessa.
”Olisimme olleet nopeampiakin, mutta kun ensimmäiset kymmenet tuotantoerät epäonnistuivat”, Laurikainen toteaa sarkastisesti.
Oppirahoja ja vähän tuuriakin
Samulin mukaan oli osittain onni, että kaikki alkoi pienestä. Virheiden mittakaava jäi pieneksi ja asioita pääsi kokeilemaan rohkeammin. Vihannesten myynti on volyymibisnestä, jossa pieni virhe voi muuttua mittakaavaltaan suureksi.
Alun onnistumisissa oli tärkeää, että mukana oli osakkaita, joilla oli yrityksen kannalta ratkaisevia kontakteja ja osaamista. Esimerkiksi yksi Snafun osakkaista tunsi tärkeitä kauppiaita ja muita päätöksentekijöitä, joka helpotti ratkaisevasti ensimmäisten myyntipisteiden löytämisessä.
”Ensimmäiset asiakkaat saatiin suhteilla ja tuurilla”.
Teollinen salaatin luomutuotanto on tehokkaampaa kuin perinteisemmät tavat ja voimakas panostus markkinointiin, niin käytännön myyntityöhön, pakkaukseen, myyntipaikkaan kuin asiakkaille viestimiseen, tuovat kysyntää ja tuotetta rakastavia vakiasiakkaita, joita tänä päivänä on jo varsin mukavasti.
Kehittyminen ilman apua ja avun kanssa
”Alussa ei ollut varaa ostaa asiantuntemusta ulkoa, vaikka olisi halunnut. Eikä oikeastaan ollut edes osaamista, mitä tarvitaan asiantuntijapalveluiden hankintaan. Onneksi kuitenkin osattiin tunnistaa trendi oikein ja sen avulla päästiin oikeaan suuntaan”, kuvaa Laurikainen kehittämisen haasteita.
Kun pieniä voittoja tulee koko ajan, pysyy usko tekemiseen ja lopulta löytyy resursseja myös ulkopuolisen osaamisen hankkimiseen.
Yhteistyö Pasin kanssa noudattaa samaa perusfilosofiaa kuin kaikki muukin tekeminen. Kehitytään yhdessä ja laitetaan asia kerrallaan kuntoon. Asiakas ja konsultti tulevat kerta kerralta paremmiksi. Pitkäjänteisyys on kuitenkin tärkeää, jotta ei aina tarvitse aloittaa nollasta.
”Yrittäjä ajattelee kehittämistä paljon, mutta samalla yksin tehdessä saattaa syyllistyä siihen, että ajatukset ovat hyviä, mutta perustaltaan vääriä. Ulkopuolinen on auttanut avaamaan silmiä kokonaisuuksille, mylläämään ajattelumalleja, fokusoimaan toimintaa terävämmin ja kiteyttämään monimutkaisia asioita ymmärrettävämmäksi. Näitä tarvitaan esimerkiksi markkinoinnissa, jossa vaikkapa sosiaalisen median viestien läpimeno vaatii todella osuvaa viestintää.”
Oman toiminnan ja ulkopuolisen yhteistyökumppanin fokus on lopulta aika yksinkertaisessa, mutta todella haastavassa asiassa; Siinä että kaikki mitä tehdään, palvelee asiakasta entistä paremmin.
Tai kuten Samuli sen sanoo: ”To be not so fold up”
Mitä erityistä tästä keissistä kannattaa muistaa?
Eräs London Business Schoolin professori sanoi (eräs, koska en just nyt muista hänen nimeään), että monelle startupille olisi parasta se, että liiketoiminta syntyy ennen kuin saadaan rahaa riskirahoittajilta. Silmusalaatin tarina on syntynyt uutteralla myyntityöllä, jota on täydennetty jatkuvasti kehittyvällä palvelulla ja markkinointiviestinnällä. He ovat malliesimerkki siitä, kuinka asiakkaisiin keskittyminen tuo kasvua kilpaillullakin alalla – ja lopulta myös tulosta viivan alle.
Hands on coaching company. Consider it done.